Lis 062013
 
Po renovaci

Jednou mi takhle zvoní telefon, klasika, před burzou to zvoní i dvacetrkát za hodinu. Volá mi Mirek Toušek, jistě ho znáte, je to ten borec, co ho proslavilo (mimo jiné) servisní nářadí JAWA a ČZ (www.Etovar.cz). Bleskne mi hlavou, že chce dovést nějaké barvy na burzu… „Mám miliontý motocykl“ říká.  Chvíli nechápu, gratuluju mu a tiše závidím. Ptá se mě „Nevíš o někom, kdo by to dovedl jemně zrenovovat?“ Hned mě napadají asi 3 nebo 4 lidi, kteří by to pěkně udělali. Dostanu to já. Mám radost za svěřenou důvěru a tuto luxusní zakázku beru s velkou ctí a respektem.

Co to vlasntě je

A tak jedno krásné jarní odpoledne po burze v Chotusicích si vyzvedávám motorku u Mirka doma. Motocykl je opravdu miliontý kousek, pozná se to podle výrobního čísla na rámu i štítku, dokonce i v platném technickém průkazu. Motocykl byl vyroben 6.6. 1958 a jakožto výroční a propagační kousek dostal zlatý nátěr a červené linkování. Oproti originálu se liší také zabroušenými sváry na spodní části předních vidlic a pedálu zadní brzdy.

Veškerý spojovací materiál je pochromovaný, červené koženkové sedlo – stejný vzor jako na soutěžácích. Na motoru jsou známky po broušení, avšak leštěné šípy na víkách už dávno zašly oxidací. Za pomoci skvělého fotografa Petra Sapíka děláme první fotky milionté a dlouho do noci vymýšlíme co se jak udělá, kdy to bude atd…

Ohlídka

Motorka je doma.  Pracovní název: Meloun. Dochovaný stav je velmi překvapivý. Většinou mi na dílnu příjdou slepeniny ze 6ti motorek nebo originály zakonzervovaný pod štětkolakem. Meloun je jiný. Dochoval se v původním zlatém nástřiku, bohužel byl účastníkem nehody nebo pádu, který se podepsal tak, že přední blatník chybí, je nahrazen novějším z panelky.

Kryty tlumičů a spodek masky je neodborně překitován a nastříkán sprejem, který potom smývám acetonem dolů a nedochovala se ani horní část masky s tachometrem. Ten je do 140km/h a správně má být ciferník pouze do 120km/h. Zbytek motocyklu je klasicky ošoupaný a používaný. Kdybych psal inzerát, napíši, že stav odpovídá stáří.

Čištení

Přemýšlel jsem, jestli motorku kompletně rozebrat a celou přelakovat, naleštit jak naobrázcích…. nebo spíše vyzdvihnout patinu a kouzlo historie. Zvolil jsem druhou variantu.  Vše rozebráno do šroubku, za pomoci jemné chemie jsme díly pečlivě vyčistili a odmastili ve společnosti RC autokosmetika (díky Rosťo!).

Renovace

Motorka prokoukla a už bylo z čeho stavět. Jenže bylo potřeba srovnat rám, který byl silně nabouraný – ohlý v krku asi o 4 mm! Dlouho jsem hledal někoho, kdo mi to pomůže srovnat, avšak bez poškození laku švajcem. Tady děkuji p. Babušíkovi ze společnosti MOTORENO – rám se povedlo srovnat o 3,5mm, víc to nešlo, protože se pak už deformovaly samotné trubky rámu.

Pak už to šlo jedno za druhým. Původní vzhled zůstával, ale funkční věci jsme měnili. Takže nový řetěz, gumičky zadních tlumičů a olej, silentbloky zadních tlumičů… Motor běžel pěkně již před rozděláním, takže ten se pouze očistil, přetěsnilm, nastavil předstih a odtrh a samozřejmě nový olej a nová stará svíčka PAL. Bakelivová cívka pod nádrží zůstala původní. Sedadlo jsme pouze impregnovali a ponechali, byť natržené, ale původní. Výfuky ukázaly krásný chrom, pouze kolena jsme sháněli snad 2 měsíce – ani nové ani staré… prostě akorát.

Zadní plastová panelková lampička se vyměnila za kývačkovou chromovanou. Stávájící trialové pneumatiky si zabavil Mirek a já motorku obul do původních pneumatik – ve skladu jsem našel lehce jeté Barumky 16×3,00 dopředu a 16×3,25 dozadu. Duše samozřejmě nové.  Plyn rychlopal jsem vyměnil za krutiruk, dokonce, nevím jak se mi podařilo sudnat z jiné motorky soudečkovou rukojeť a nalisovat ji místo stávající panelkové. Červené stupačky letěly do koše a opět jsem ve skladu hledal ošlapané kulaté stupačky… našel a namontoval.

Skládání

Dostal jsem se do stádia, kdy byl konec motorky složen, ale jak jsem již psal, předek byl bouraný. Vidlice byly nečekaně rovný, tak se pouze přetěsnily a taky nový hydraulický olej. Chybějící přední blatník Mirek ulovil na burze v Kladně a já se pustil do lakování celého předku. Pískování, příprava byla pohodička…. ale pak přišlo peklo při vymýšlení zlatého odstínu s vyšisováním po 55 létech.

Přes 14dní jsme stříkali vzorky, přikládali, domíchávali, zkoušeli rozpouštět i linkovací barvu…. Pořád nic nesedělo. Buď to bylo moc hrubý zrno nebo moc do modra nebo moc do červena. Když už to sedělo, tak se to celé zrabatělo po přelakování bezbarvým lakem….  Chtěl jsem se na to vykašlat a vzdát to. Až svitla naděje, kdy kamarád někde vyštrachal plechovku zlatého pigmentu asi 25 let starou akrylátovou barvu… Zrnitost seděla, tak se pak jedno odpoledne ladil odstín a voala, dílo bylo dokonáno. K přelakování jsem zvolil mix mattného a lesklého čirého akrylátového laku, aby výsledek nebyl ani moc lesklý ale ani moc matný. A to se povedlo. Oddechl jsem si.

Doskládání, zapojení původní elektriky a první nastartování na sebe nenechalo dlouho čekat.  Trochu jsme oživili zašlé logo na nádrži a leštěné šípy na motoru. Pár dní před burzou v Brně, kde měl být motocykl slavnostně odhalen, mi Mirek poslal Vídeňské vápno…. říkám si, blbost, prášek přece nemůže…. no ty krávo, to jsem neviděl co to dovede. Všechny chromy ožily asi o 100%, okamžitě jsem vyhodil všechny leštěnky na chrom do koše. Původní lakované díly jsme rozleštili  pastou RIWAX a to konkrétně č. 1, 4, 6 a vše zakonzervováno voskem TurtleWAX s teflonovou ochranou.

Finále

Na Odhalení Mirek sehnal a sestříhal barevný autentický záběr, jak je Miliontý motocykl sejmut z výrobní linky. Také mimo jiné dovezl i zlatý věnec s číslem 1.000.000, abychom se i při odhalování drželi historie. Co mě dostalo, bylo logo ČZ na takovém bílém skoroplastu. To takyMirek dovezl pár dní před odhalením, že už to asi 15 let doma pořád někde skladuje. A když se zadíváte na video i fotografie z prvního odhalování, tak stejné logo ČZ je i na řečnickém pultíku.. náhoda? Každopádně i to logo patří k milionté jako věnec i krásná slečna.

Slavnostní odhalení proběhlo na Tradiční Brněnské Motortechně 19.10. 2013 v 10:00. Za krásné fotografie z odhalování opět vděčíme Petru Sapíkovi.

Děkuji Mirku Touškovi za svěřenou důvěru.

Děkuji všem svým kolegům za spolupráci na tomto úžasném projektu.

Děkuji kamarádům za podporu a svojí manželce za notnou dávku tolerance a podpory.

Díky

Kenny